Przez ostatnie trzy lata konsorcjum sześciu firm i instytucji pod przewodnictwem Siemensa badało wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości (AR) w przemyśle. Celem projektu Glass@Service było sprawdzenie czy inteligentne okulary będą faktycznym wsparciem dla pracowników. Stało się to możliwe dzięki wykorzystaniu nowych parametrów, np. kontroli oczu i gestów. Pierwsze praktyczne testy procesów produkcyjnych i logistycznych zostały zakończone pomyślnie.
W dobie przemysłu 4.0 procesy produkcyjne stają się coraz bardziej digitalne. Coraz śmielej wykorzystywane są też najnowsze rozwiązania, w tym rozszerzona rzeczywistość (AR). Pozwolił na to rozwój technologii, dzięki którym pojawiły się mikro-wyświetlacze, kamery 3D i precyzyjne czujniki. Stały się one na tyle zaawansowane, że można je wykorzystywać do stworzenia innowacyjnego interfejsu człowiek/maszyna i zintegrować z wirtualnym obrazem zakładu produkcyjnego. "Siemens od samego początku jest zaangażowany w rozwój i kształtowanie tej technologii w kontekście produkcji "– wyjaśnia Frank-Peter Schiefelbein z Siemens Corporate Technology, który zajmuje się projektem Glass@Service.
Sterowanie wzrokiem
Testy praktyczne inteligentnych okularów odbyły się w fabryce elektroniki w Amberg oraz w zakładzie produkcyjnym w Fürth. Oprogramowanie systemu AR musiało być specjalnie dostosowane do wymagań każdego z tych zakładów.
W logistyce najważniejsze jest zapewnienie pracownikom pomocy ułatwiającej orientację w magazynie. Podczas wymiany narzędzi lub konserwacji maszyn inteligentne okulary AR mogą być nieocenioną pomocą, pokazując na wyświetlaczu każdy kolejny krok pracy i wspierając pracownika podczas obsługi maszyn. Ruchy oczu są rejestrowane za pomocą kamery, co umożliwia interakcję z systemem i sterowanie wzrokiem, np. przewijanie arkusza danych lub aktywacje wirtualnych przycisków.
Obecnie Siemens rozpoznaje możliwości wykorzystania tej technologii w różnych swoich zakładach. Prowadzone są też dalsze badania pod kątem zastosowania AR w produkcji i usługach.
Źródło: automatyka.siemens.pl